Leren van Incidenten

Werken in de nabijheid van rijdend materieel en voertuigen is een van de grootste veiligheidsrisico's waarmee men binnen BAM wordt geconfronteerd. Helaas is dit nog steeds relevant, zoals blijkt uit de dodelijke ongevallen binnen BAM in de achterliggende jaren. Deze Safety Alert beschrijft de maatregelen die BAM in Nederland neemt om het aanrijdrisico voor bouwplaatspersoneel en het publiek te verminderen.

In juni 2020 zijn op het project Velsertunnel bij renovatiewerkzaamheden betonreparaties verricht aan de ventilatietorens. Hierbij heeft een dodelijk ongeval plaatsgevonden. De medewerker voerde zijn werkzaamheden ten tijde van het ongeval uit op een onveilige werkplek. Lees meer over de situatie en wat we van dit tragische ongeval kunnen leren.

In de zomer van 2020 is bij werkzaamheden op een fietspad een passerende fietser gewond geraakt. Hoewel geen ernstig of blijvend letsel is opgetreden, had dit wel erger kunnen aflopen. Er gebeuren op en rond de bouwplaatsen verschillende incidenten met fietsers, voldoende aanleiding om hier nader onderzoek naar te doen.

Een verkeersregelaar wordt tijdens het werk geraakt door een mini-graafmachine. Het slachtoffer loopt kneuzingen en een afgescheurde pees op. Er gebeuren veel ongevallen en incidenten door maneuvrerende voertuigen en machines. Wat kunnen we leren van dit incident?

De steunpunten van een tijdelijke busbrug verschoven tijdens werkzaamheden. Dit werd niet voorzien en tijdig opgemerkt. Hierdoor viel een stalen plaat van de tijdelijke busbrug op een bouwterrein van BAM. Gelukkig raakte niemand gewond.

Bij het handmatig voorsteken, vrijgraven en traceren van elektriciteitskabels in harde grond kunnen gevaarlijke situaties ontstaan met kortsluiting en een vlamboog. Lees met welke maatregelen het risico op incidenten bij deze werkzaamheden verminderen?

Tijdens het hijsen van een stalen tunnelbekisting met een Sennebogen rupskraan is de eindbevestiging van de hijskabel losgekomen en naar beneden gevallen. De medewerkers kwamen met de schrik vrij.

Op 16 maart 2020 vond een ernstig ongeval plaats op de bouwweg van een uitbreidingsplan. Het betreft het aanrijden van een persoon door een achteruitrijdend voertuig. Het slachtoffer liep daarbij ernstige letsels op en is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis.

Bij bouwwerkzaamheden op de projectlocatie Porseleinhaven is een medewerker om het leven gekomen bij werkzaamheden met een schroefheistelling.

Bij het verticaal verplaatsen van een Bobcat van de derde verdieping van een gebouw heeft een dodelijk ongeval plaatsgevonden.

In de afgelopen maanden heeft zich een aantal (ernstige) ongevallen voorgedaan waarbij verkeersmaatregelen en/of verkeersregelaars waren betrokken...

Een medewerker komt met zijn duim tegen de uitdraaiende lintzaag waarbij een zaagwond aan de bovenkant van zijn duim is ontstaan.

Bij het verplaatsen van een mobiele kraan die bezig was met hijswerkzaamheden, is de bovenwagen achterover gekanteld door onvoldoende stabiliteit.

Een medewerker van BAM Infra Rail is ernstig gewond geraakt aan zijn voet doordat een betonnen dwarsligger van een stapel viel. Het slachtoffer is in het ziekenhuis behandeld. Hij heeft een gebroken hak en middenvoetsbeentje. Hoe kon dit gebeuren?

Een medewerker raakt bij het werk te water in een besloten ruimte onder een busbaan. De veiligheidskundige en uitvoerder bespreken de risico’s en maatregelen vooraf, maar tijdens het werk moet een tweede ruimte worden betreden. Betrokken medewerkers schatten de diepte van het water achter de damwand op circa 50 cm, maar blijkt 2 meter te zijn.

Nieuwsbrief

Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer
Ongeldige invoer







Ongeldige invoer
Ongeldige invoer